BRF Södra Boulevarden
Trivselregler

Trivsel och ordning

Som boende i föreningen är det viktigt att visa respekt för sina grannar genom att följa föreningens trivselregler. Se nedan för utdrag från reglerna. För fullständiga trivselregler, se dokument på mitt.riksbyggen.se.

Varför regler?

Regler är nödvändiga för att skapa en trivsam boendemiljö när vi lever så nära varandra. Även om sunt förnuft och hänsyn är grundläggande, finns specifika ordningsregler som alla i föreningen måste följa, inklusive familjemedlemmar, gäster, inneboende, hantverkare och hyresgäster som hyr i andra hand. Utöver dessa ordningsregler gäller även föreningens stadgar som en grundläggande del av boendet. Om reglerna inte följs tar styrelsen kontakt med den berörda medlemmen för att påtala detta, och vid allvarligare överträdelser kan styrelsen, i enlighet med föreningens stadgar, vidta åtgärder som i värsta fall kan leda till uppsägning av bostadsrätten.

Ljudnivå och oväsen

För att skapa trivsel och undvika att störa grannar är det viktigt att visa hänsyn, både i lägenheten och på gemensamma ytor. Ljud bör hållas på rimlig nivå hela dygnet, särskilt mellan kl. 22.00–07.00, och tvätt- eller diskmaskiner bör inte köras under dessa tider. Vid fest rekommenderas att informera grannar i förväg, exempelvis via föreningens Facebook-grupp, och att sänka volymen om någon klagar. Renoveringsarbeten bör planeras för att minimera störningar, med bullrigt arbete förlagt till kl. 08.00–18.00 på vardagar och kl. 10.00–17.00 på helger. Vid återkommande störningar bör du först prata med din granne och vid behov kontakta husvärdarna, dokumentera tid och datum för störningarna, och ge tydlig information.

Lägenhetsunderhåll

Bostadsrättshavaren ansvarar för underhållet av lägenheten, inklusive golv, väggar, tak, köks- och badrumsinredning, fönster och dörrar, enligt föreningens stadgar. Särskild uppmärksamhet bör riktas mot våtutrymmen för att undvika läckageskador. För att förebygga problem med avloppsstammar är det viktigt att vara försiktig med vad som spolas ner, använda flytande rengöringsmedel och regelbundet hälla kokande vatten i avloppen. Lägenhetshavaren är ansvarig för att åtgärda stopp som uppstår innan huvudstammen, vanligtvis i vattenlåset.

Förändringar i lägenheten

Mindre förändringar i lägenheten, som att lägga nya golv eller byta vitvaror, är tillåtna utan styrelsens godkännande. Större åtgärder, som att ta ner väggar, dra nya rör eller göra ingrepp i bärande konstruktioner, kräver dock tillstånd från styrelsen. Förändringar som påverkar ventilation, avlopp eller andra väsentliga delar av lägenheten får inte göras utan styrelsens godkännande och, i vissa fall, bygglov.

Kontakta alltid styrelsen innan du sätter igång!

Säkerhet

  • Kontrollera att entrédörren i fastigheten går i lås efter in- och utpassering, samt att övriga allmänna dörrar, så som vindsdörrar i fastigheten hålls stängda.

  • Släpp inte in någon okänd person i fastigheten. OBS! Lämna inte ut portkod till någon ni inte känner! Om någon okänd frågar efter portkoden, ta då reda på vem i huset denna/denne ska besöka och ta kontakt med den personen genom vår Facebook-grupp.

  • Var försiktig med levande ljus, håll dem under uppsikt och släck dem när du lämnar hemmet. Din lägenhet skall enligt lag vara utrustad med en fungerande brandvarnare. Du ansvarar själv för byte av batteri. Kontrollera regelbundet att din brandvarnare fungerar.

  • Undvik att förvara stöldbegärlig egendom i vindsförråden.

  • Att röka på sin balkong leder oftast till röken letar sig in i lägenheterna omkring dig, vilket inte är trevligt och även ohälsosamt för de som är allergiska/överkänsliga för tobaksrök. Dina grannar ska inte behöva hålla balkongdörrar stängda för att du ska kunna röka på din balkong, så bättre att visa hänsyn genom att gå ut ur huset och röka. Det är absolut förbjudet att slänga fimpar från balkongerna.

  • Du får inte grilla på balkongen och med hänsyn till risk för brand så får tobaksrökning inte ske i allmänna utrymmen, såsom trapphus, hissar, cykelrum.

  • Trappuppgångar och utrymme utanför varje lägenhet får inte användas som förvaring av hushållssopor eller privata ägodelar. De hindrar brandkår och ambulanspersonal i sina uppgifter och är en stor risk vid utrymning. Enligt brandskyddsbestämmelserna får heller inte gångar i på vindsvåningarna belamras med möbler och dylikt.

  • Du får inte heller förvara brandfarliga och explosiva ämnen på vinden, lägenhet eller på balkongen.

  • Oönskad post får ej lämnas ovan eller intill postfacken. Du som inte önskar reklam kan fästa en ”EJ REKLAM”-skylt på ditt postfack.

  • Cyklar förvaras i avsedda cykelrum, de får inte förvaras i trapphusen med hänsyn till brandsäkerheten.

  • Blommor på balkongen är trevligt och vackert, men tänk på att blomsterlådorna skall hängas på räckets insida, därmed elimineras riskerna om lådan skulle falla ned. Tänk på att vattna med måtta så att inte överskottsvattnet rinner ner till grannen under.

  • Skräp och bråte på balkonger är en brandrisk. Därför ska balkongerna hållas snygga och rena, oavsett om de används eller inte. Du som bor med uteplats ansvarar för att dina privata tillhörigheter placeras inom uteplatsens område.

  • Var väldigt försiktig om du skottar snö från balkongen se till att ha någon vakt på marken så att ingen blir skadad av snön från din snöskottning.

  • Infravärme får inte monteras varken på yttre fasad eller i ”taket” (balkongen ovanför) oavsett om det gäller balkong, terrass eller uteplats. Utomhusantenn/parabol får inte sättas upp utan styrelsens medgivande

  • Tala gärna om för dina grannar om du är bortrest en längre tid och hur du kan nås.

Bostadsrättstillägg

Som bostadsrättshavare ansvarar du själv för den fasta inredningen i din bostad. Det är därför nödvändigt att du kompletterar din hemförsäkring med ett särskilt bostadsrättstillägg. 

Bostadsrättsförsäkringen ersätter skador på det du har underhållsansvar för enligt föreningens stadgar och bostadsrättslagen. Det kan exempelvis vara väggar, vitvaror, golv och badrum. En särskild bostadsrättsförsäkring som komplement till din hemförsäkring är ett bra skydd om olyckan är framme. Vid en skada har åsamkats föreningen är ni ålagda att ersätta föreningens kostnad.

In- och utflyttning

Vid avflyttning/inflyttning påtalas vikten av aktsamhet vid bärning in i och ut ur våra hissar.

Hissen styrs genom knapparna i hissen, inte genom att rycka i dörren. Felaktig behandling av hissen leder till att den går sönder. Det är möjligt att ställa in ytterdörren till att hållas öppen, instruktioner för detta finns här.

Husdjur

Husdjur är tillåtna. Innehavare av husdjur ska övervaka att dessa inte stör eller förorenar på innergårdarna eller i fastigheten och inte heller rastas på innergårdarna.

Hyra ut lägenhet i andrahand

Det kan finnas många skäl till att hyra ut sin lägenhet under en period, exempelvis vid arbete eller studier utomlands, på annan ort inom Sverige, eller för att prova att bo tillsammans med en partner. Oavsett anledning är det viktigt att följa föreningens riktlinjer för att säkerställa att uthyrningen sker korrekt och tryggt för alla inblandade. Innan uthyrning påbörjas är det avgörande att noggrant kontrollera den potentiella hyresgästens skötsamhet. Externa tjänster som Lexbase och Mrkoll kan användas, och det går även att begära domar från tingsrätten via e-post utan kostnad. En personlig träff med hyresgästen kan också ge en bra uppfattning om deras ansvarstagande. När en lämplig hyresgäst identifierats ska en ansökan om andrahandsuthyrning skickas in till styrelsen via ”Mitt Riksbyggen” i god tid. Ansökan ska innehålla ett kontrakt, och ett underskrivet exemplar av föreningens trivselregler. Kontraktet ska innehålla hyresperiod, uppsägningstid och eventuell uthyrning av förråd tydligt framgå. Det är viktigt att invänta styrelsens godkännande innan ett hyreskontrakt upprättas. För att skapa en god relation i boendemiljön är det rekommenderat att informera grannarna i trapphuset om att lägenheten hyrs ut, så att de kan kontakta dig om några problem skulle uppstå med hyresgästen, förslagsvis via ett inlägg i Facebook-gruppen. Som bostadsrättshavare behåller du alltid det fulla ansvaret för lägenheten, även när den hyrs ut. Det innebär att du ansvarar för att lägenhetens skick bibehålls, att månadsavgifterna till föreningen betalas i tid och att hyresgästen inte orsakar störningar. Om problem uppstår är det ditt ansvar att lösa dem. Eventuella kostnader som föreningen drabbas av till följd av uthyrningen debiteras dig som bostadsrättshavare. Om uthyrning sker utan styrelsens godkännande betraktas den som otillåten. Detta gäller även om tidigare tillstånd har löpt ut. Vid otillåten uthyrning får bostadsrättshavaren en rättelseanmaning och måste omedelbart rätta till situationen. Om detta inte sker riskerar du att förverka din rätt till bostadsrätten, vilket innebär att föreningen kan säga upp avtalet.

Kontakta styrelsen i god tid innan du tänker hyra ut din lägenhet.

Föreningen tillåter inte uthyrning till företag eller korttidsuthyrning via Airbnb eller liknande.

Ohyra

Förekomst av skadedjur, som enligt hyreslagen betraktas som ohyra (t.ex. vägglöss, pälsänger, getingar, mott och mal) samt råttor och möss skall genast anmälas till föreningens styrelse.

Föreningen har försäkring som täcker kostnader för invändig sanering.

Matning av vilda djur och fåglar från balkongen eller från gården är inte tillåten då innebär att de och även råttor och andra skadedjur lockas till området och kan därigenom innebära en olägenhet.

Allmän aktsamhet och felanmälan

Tänk på att vara rädd om och vårda föreningens egendom. Alla kostnader och underhåll betalas av oss alla gemensamt. Var särskilt aktsam om du transporterar skrymmande gods i hissarna. De gemensamma tvättstugorna ska städas efter användning. Vid fel på exempelvis gemensam tvättmaskin eller förekomst av ohyra/skadedjur, ska styrelsen kontaktas. Skulle ingen i styrelsen vara tillgänglig bör du själv se till att akuta åtgärder vidtas genom att ringa Riksbyggens kundservice 0771-860 860 eller via internet www.riksbyggen.se. Lägg gärna upp ett inlägg i Facebook-gruppen efteråt för att informera att felanmälan har gjorts. Felanmälan av hiss görs till Nordisk Hiss via 013102630 (ej via Riksbyggen).

Huvudnyckel

Föreningen har fastighetsnyckel placerad hos styrelsen. Huvudnyckel till samtliga lägenheter finns hos Riksbyggen.

Enligt föreningens stadgar och bostadsrättslagen har föreningen rätt att komma in i lägenheten för att göra reparationer och underhåll. De som under längre tid inte vistas i lägenheten bör anmäla adress och telefonnummer till styrelsen så att föreningen vid behov kan ta kontakt.